کاربرد پیزوسرجری در دندانپزشکی

پیزوسرجری چیست؟ دکتر احسان بیرنگ متخصص ایمپلنت

امروزه کاربرد پیزوسرجری در دندانپزشکی بسیار زیاد است؛ چون آخرین پیشرفت تکنولوژی در زمینه ایمپلنت است. این تکنیک جدید که توسط دکتر احسان بیرنگ بهترین متخصص ایمپلنت در شمال تهران استفاده می‌شود؛ دیگر مانند روش سنتی که برای برش دندان از ابزار چرخشی استفاده می‌کرد؛ نیست و از امواج آلتراسونیک برای برش استفاده می‌کند.

دستگاه پیزوسرجری موجب می‌شود که بیمار کمترین درد، التهاب و تحلیل استخوان را احساس کند و همچنین روند بهبودی بیمار نیز سریع خواهد بود. در ادامه این مقاله در مورد کاربرد، چگونگی کار، مزایا و معایب دستگاه پیزوسرجری بیشتر توضیح خواهیم داد.

جراحی دندانپزشکی با دستگاه پیزوسرجری | دکتر احسان بیرنگ متخصص جراحی لثه در تهران

دستگاه پیزوسرجری چیست؟

دستگاه پیزوسرجری در دندانپزشکی بر اساس مدرن‌ترین فناوری استئوپلاستی یعنی لرزش‌های ریز تیغه جراحی در اثر امواج اولتراسونیک کار می‌کند. در گذشته از پیزوسرجری فقط برای جرم گیری استفاده می‌شد؛ اما در حال حاضر برای انجام جراحی‌های مختلف دهان و دندان از آن استفاده می‌شود؛ زیرا استفاده از آن حداقل آسیب به بافت نرم را به دنبال دارد و همین ویژگی موجب گستردگی استفاده از آن شده است.

دستگاه پیزوسرجری با تکیه بر تکنولوژی نوین انجام روش‌های مختلف درمانی دنداپزشکی را برای بیماران و جراحان تسهیل کرده است. عملکرد این دستگاه مبتنی بر امواج اولتراسونیک است. اگر می‌خواهید در مورد کاربردهای دستگاه پیزو اطلاعات کافی بدست بیاورید و با یک روش ایمن آشنا شوید، بهتر است تا پایان این مطلب همراه دکتر احسان بیرنگ باشید.

پیزوسرجری چیست | دکتر احسان بیرنگ

دستگاه پیزوسرجری چگونه کار می‌کند؟

به گفته دکتر احسان بیرنگ، متخصص ایمپلنت بدون درد در تهران:

تکنیک اصلی دستگاه پیزوسرجری در دندانپزشکی استفاده از امواج اولتراسونیک برای بریدن استخوان فک بدون آسیب به بافت‌های اطراف است. امواج در این دستگاه پر انرژی هستند؛ اما نیروی کمی به استخوان فک وارد می‌کنند.

این شیوه به جراحان و دندانپزشکان کمک می‌کند، کار خود را با دقت بالا و بدون خطا انجام دهند و جراحی تاثیرگذاری داشته باشند. همچنین وقتی بیماران تحت درمان با پیزوسرجری قرار می‌گیرند درد و ناراحتی کمتری را تجربه می‌کنند و تجربه‌ی خوشایندتری از ایمپلنت دارند.

دستگاه پیزوسرجری چگونه کار می‌کند؟

کاربردهای دستگاه پیزوسرجری در دندانپزشکی چیست؟

دستگاه پیزوسرجری در دندانپزشکی از تکنولوژی استفاده می‌کند که باعث می‌شود برای جراحی نیازی به روش‌های قدیمی و ابزارهایی شبیه دریل برای استخوان فک نباشد. به این ترتیب این دستگاه کاربردهای متعددی دارد که شامل موارد زیر است.

کاربرد پیزوسرجری در دندانپزشکی چیست؟ | دکتر احسان بیرنگ متخصص ایمپلنت تهران

1. جرم‌گیری دندان‌ها با پیزو سرجری

ساده‌ترین استفاده از دستگاه پیزوسرجری در دندانپزشکی این است که جرم‌های بالا و زیر لثه‌ها با آن زدوده شود. برای انجام این کار نوک قلم به موازات دندان‌ها نگه داشته می‌شود و با حرکت کردن جرم‌زدایی می‌کند. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله «جرم گیری دندان (بروساژ دندان)» رجوع کنید.

جرم گیری دندان ها با دستگاه پیزوسرجری

2. جراحی لثه با دستگاه پیزو

یکی دیگر از کاربردهای دستگاه پیزوسرجری در دندانپزشکی برای جراحی لثه است. در ساختار این دستگاه سری‌هایی به شکل اسکیلر قرار دارد که می‌تواند به سادگی بافت‌های عفونی را تمیز کند. همچنین همزمان آب هم روی دندان و لثه اسپری می‌کند و قسمت‌های زیرین لثه را از جرم پاک می‌کند.

برای تمیز کردن نواحی بین دندانی‌ها یا نقص‌های استخوانی از سری‌های الماس استفاده می‌شود. در نهایت اینکه یکی از بخش‌های با اهمیت در جراحی لثه ایجاد محیط تمیز برای التیام بافت‌هاست که با کمک عمل مکانیکی ویبراسیون میکرونی انجام می‌شد و اسپری آب هم به حذف باکتری‌های و سلول‌های بی‌جان و مرده کمک می‌کند.

دکتر احسان بیرنگ متخصص پریودنتیست در تهران (تخصص جراحی لثه و ایمپلنت) هستند که با استفاده از جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی‌های روز دنیا، بیماری‌ها و مشکلات لثه شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با کمترین درد و آسیب به دیگر بافت‌ها درمان خواهند کرد. برای دریافت نوبت به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

جراحی لثه با دستگاه پیزوسرجری توسط دکتر احسان بیرنگ در تهران

3. حذف بلاک‌های استخوان

با دستگاه پیزوسرجری در دندانپزشکی می‌توان بافت‌های استخوانی کوچک و بلاک‌ها را جمع کرد. در گذشته برای انجام این کار از ابزارهای چرخشی استفاده می‌شد که حجم استخوان‌ها را کم می‌کرد و موجب نکروز بافت می‌شد. اما دستگاه پیزو بدون ایجاد محدودیت‌های فوق می‌تواند بلاک‌ها را جمع کند.

4. کورتاژ با دستگاه پیزوسرجری در دندانپزشکی

کورتاژ در جراحی دهان و دندان به فرایندی گفته می‌شود که در آن با استفاده از دستگاه پیزوسرجری حفره‌های زیر لثه یا پاکت‌ها پاکسازی و تمیز می‌شوند.

5. پیزو برای سینوس لیفت

در جراحی سینوس لیفت ریسک پاره شدن غشا سینوس وجود دارد؛ اما درصورتی‌که از دستگاه پیزوسرجری در جراحی سینوس لیفت استفاده شود این ریسک کم می‌شود. در کنار این مزیت می‌توانیم به پاکسازی این قسمت با استفاده از اسپری آب هم اشاره کنیم.

دستگاه پیزوسرجری برای سینوس لیفت

6. بالابردن طول تاج دندان‌ها با استفاده از دستگاه پیزو

در برخی موارد دندانپزشک برای انجام عمل پروتز یا ترمیم نیاز دارد تا طول دندان در دسترس را تغییر دهد و سعی می‌کند با استفاده از روش‌هایی موقعیت لثه و استخوان را تغییر دهد. دستگاه پیزوسرجری در دندانپزشکی با افزایش طول تاج دندان امکان برداشتن استخوان را بدون آسیب به دندان بیمار فراهم می‌کند.

7. آماده کردن حفره ایمپلنت

یکی دیگر از کاربردهای دستگاه پیزو در دندانپزشکی ایجاد حفره برای ایمپلنت یا کاشت ریشه است. با اینکه سرعت ایجاد حفره ایمپلنت با این شیوه کم است؛ اما به دلیل مزایایی نظیر کم شدن حرارت و تاثیر سو آن بر دندان مورد استقبال قرار می‌گیرد.

به نقل از دکتر احسان بیرنگ متخصص دندانپزشکی دیجیتال در زعفرانیه:

فلسفه انجام پیزوسرجری براساس دواصل مهم بنیادی است:

1. ایجاد کمترین درد و التهاب و سرعت بخشیدن در بهبودی برای بیمار
  2. پیش بینی کردن جراحی که این امر موجب تاثیر گذارتر شدن جراحی می‌شود.

مزایای استفاده از پیزوسرجری چیست؟

استفاده از دستگاه پیزوسرجری برای ایمپلنت دندان با مزایای زیر همراه است:

مزایای استفاده از پیزوسرجری در دندانپزشکی توسط دکتر احسان بیرنگ

1. نیاز به اعمال نیروی کم توسط دندانپزشک

دستگاه پیزوسرجری در دندانپزشکی با به کارگیری نوسانات با فرکانس بالا می‌تواند ارتعاشات مکانیکی ایجاد کند. در واقع تولید و ترکیب دو نوسان هم جهت که فرکانس‌های متفاوتی دارند باعث می‌شود یک نوسان با انرژی بالا تولید شود و دیگر نیازی به اعمال نیرو از طرف جراح برای برش دادن استخوان فک نباشد.

2. کم شدن آسیب و خونریزی

با توجه به اینکه ایمپلنت با دستگاه پیزوسرجری با کمک برش‌های میکرونی انجام می‌شود، در این شیوه خونریزی هم مشاهده نمی‌شود. زیرا بافت‌های اطراف آسیب نمی‌بینند. همین امر باعث می‌شود جراح بر کاری که انجام می‌دهد تسلط بیشتری داشته باشد و بتواند با دقت بالایی کار را انجام دهد.

3. مراقبت از عصب

مزیت استفاده از دستگاه پیزوسرجری در جراحی لثه این است که عصب درگیر عارضه نمی‌شود و بیمار را دچار دردسر نمی‌کند.

مزایای استفاده از پیزوسرجری برای کاشت ایمپلنت

4. کم شدن احتمال عفونت

در مقایسه روش سنتی ایمپلنت و استفاده از دستگاه پیزوسرجری باید به این نکته توجه داشته باشیم سیستم آبرسانی هوشمند به کار رفته در دستگاه از ایجاد گرما و بروز عفونت جلوگیری می‌کند. درحالی‌که در روش سنتی بروز گرما موجب ایجاد عفونت و آزار بیمار می‌شود.

5. کم شدن عوارض بعد از جراحی با پیزوسرجری

یکی دیگر از مزایای استفاده از دستگاه پیزوسرجری برای ایمپلنت این است که نسبت به روش سنتی عوارض کمتری دارد. معمولاً کسانی که از روش سنتی استفاده می‌کنند بعد از جراحی ایمپلنت درگیر تورم و التهاب می‌شوند اما پیزوسرجری عوارض بعد از جراحی را به حداقل می‌رساند.

6. کوتاه کردن دوران نقاهت

با استفاده از دستگاه پیزوسرجری برای ایمپلنت دندان‌ها، ترمیم زخم‌ها با سرعت بالایی انجام می‌شود، استخوان‌ها زودتر جوش می‌خورد یا به عبارت دیگر بیماران در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تری بهبود پیدا می‌کنند.

معایب استفاده از دستگاه پیزوسرجری در دندانپزشکی چیست؟

با اینکه با استفاده از دستگاه پیزو فرایندهای مختلفی در دندانپزشکی روی استخوان انجام می‌شود، اما باید با محدودیت‌ها و معایب این روش هم آشنا باشیم:

معایب استفاده از پیزوسرجری در دندانپزشکی

1. وقت گیر بودن

یکی از محدودیت‌های استفاده از پیزوسرجری این است که روشی وقت گیر و زمان‌بر است.

2. فرسوده شدن قسمت‌هایی از دستگاه

با توجه به اینکه دستگاه پیزوسرجری با اثرات پیزوالکتریک کار می‌کنند؛ سری‌های دستگاه در مدت زمان کوتاهی فرسوده و خراب می‌شوند و نیاز به تعویض دارند.

3. هزینه‌ی بالای استفاده از دستگاه پیزوسرجری در دندانپزشکی

قبل از هر چیز باید به پرهزینه بودن استفاده از این روش اشاره کنیم که ممکن است برخی از بیماران بودجه‌ی کافی برای پرداخت هزینه‌های آن را نداشته باشند. همراهان عزیز، دکتر احسان بیرنگ برای کمک به انتخاب بهترین روش درمان بدون نگرانی در مورد پرداخت یک‌جای هزینه، گزینه پرداخت قسطی ایمپلنت را برای بیماران خود قرار داده‌اند. برای اطلاعات بیشتر به صفحه «ایمپلنت اقساطی در تهران» مراجعه کنید.

ایمپلنت اقساطی در شمال تهران | دکتر احسان بیرنگ

چه کسانی نمی‌توانند از درمان با پیزوسرجری استفاده کنند؟

یکی دیگر از محدودیت‌های استفاده از دستگاه پیزوسرجری این است که همه‌ی افراد نمی‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. استفاده از پیزو برای گروه‌های زیر ممنوع است:

• بیمارانی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند.
  • کسانی که دیابت دارند.
  • کسانی که از دستگاه ضربان ساز قلب استفاده می‌کنند.
  • افرادی که تحت درمان با پرتودرمانی قرار دارند.

سخن پایانی:

در این مطلب ضمن معرفی کاربرد پیزوسرجری در دندانپزشکی، به بررسی مزایا و معایب استفاده از آن هم پرداختیم. کاربرد پیزوالکتریک در دندانپزشکی در آغاز فقط مربوط به جرم گیری بود که با ساخت موتور پیزوسرجری، قادر به انجام جراحی‌های استخوان فک هم شد.

جراحی با استفاده از دستگاه پیزوسرجری یکی از شیوه‌های مدرن در دندانپزشکی است که در آن با استفاده از امواج اولتراسونیک برش‌های دقیقی روی استخوان زده می‌شود. ویژگی این برش‌های پیزو این است که هیچ آسیبی به بافت‌های نرم وارد نمی‌کند و بهبودی پس از جراحی سریع اتفاق می‌افتد.

امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد. در صورت نیاز به مشاوره و نوبت دهی در خصوص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت در تهران می‌توانید از طریق شماره‌ تماس مطب: 02126355429 دکتر احسان بیرنگ، متخصص ایمپلنت all on x (ایمپلنت all on 4 و ایمپلنت all on 6) به روش دیجیتال اقدام نمایید.

نتیجه‌ای پیدا نشد.