دیجیتال ایمپلنتولوژی چیست؟

ایمپلنتولوژی دیجیتال | دکتر احسان بیرنگ متخصص ایمپلنت
مقالات
بدون دیدگاه

یکی از مزایای تکنیک دیجیتال ایمپلنتولوژی این است که در محیط نرم افزار تمامی اطلاعات استخوان و بافت نرم بیمار وارد شده و روی آن طراحی می‌گردد. در روش  ایمپلنتولوژی دیجیتال، عصب فک را ترسیم می نماییم و در نتیجه از آسیب به عصب فک پرهیز خواهد شد. نکته بعدی بررسی کامل استخوان از نظر کیفیت و ابعاد و احتمال نیاز به درمان پیوند بافت بررسی خواهد شد. ایمپلنت‌های لازم  را با رنگهای متفاوت مشخص می نماییم. در  مرحله بعد محل مناسب ایمپلنت‌ها و تعداد آنها بررسی و قرار داده خواهد شد. در روش ایمپلنتولوژی دیجیتال همچنین وضعیت دندان‌ها، سینوس فک و تمامی نکات لازم قابل بررسی خواهد بود. حین طراحی تعداد و نوع ایمپلنت‌ها، نوع روکش آینده طراحی و به تبادل نظر می‌رسد. در پایان مرحله طراحی اولیه ،یک جلسه مشورت با بیمار عزیز خواهیم داشت و پس از توافق کلی روی طرح درمان، مسیر درمان وارد فاز عملیاتی می‌شود.

خدا قوت، سلام مجدد! خدمت شما عرض کنم که شاید یکی از گفتگوهایی که بتواند الان جذاب باشد؛ خصوصاً بعد از ماه مبارک رمضان و شرایطی که در دوران پس از کرونا تجربه می‌کنیم؛ بحث ایمپلنت‌ها، دندان و دندان‌سازی و این‌جور چیزهاست که شاید الان برای خیلی از افراد هیجان‌انگیز شده باشد. حالا می‌خواهیم در رابطه با همین موضوع صحبت کنیم و مهمان ویژه‌ای داریم. می‌خواهم با جناب آقای دکتر احسان بیرنگ متخصص جراحی لثه در رابطه با ایمپلنت‌ دیجیتال دندان گفتگو کنم.

 

ایمپلنتولوژی دیجیتال به چه معناست؟

همان‌طور که مستحضر هستید ایمپلنت‌گذاری روش‌های مختلفی دارد. از قدیم‌الایام وقتی‌که این علم ایمپلنتولوژی به کمک بشر آمد و برای جای‌گذاری و جایگزینی دندان از دست رفته به عنوان یک آپشن در نظر گرفته شد. در طول زمان تحقیقات زیادی انجام شد و درمان‌های بسیاری صورت گرفت؛ تا به مرحله‌ای رسیدیم که متوجه شدیم درمان ایمپلنت، درمانی موفق برای دندان‌های از دست رفته است. بسیار خوب عمل کرده و موفق است. اما آن عمل‌کننده به یک کمک نیاز داشت تا بتواند با دقت بالاتر و سرعت بیشتری، به بیمار عزیزمان خدمت‌رسانی کند. در نتیجه با ورود این علم دیجیتال به عرصه‌ی علم ایمپلنتولوژی و به طور کلی‌تر دندان‌پزشکی، ما شاهد رشد و نمو بسیار واضحی شدیم.

مشاوره دندانپزشکی در تهران،‌دکتر بیرنگ

 

به‌طورکلی دندان یک ساختار ریشه‌ای دارد که تاج روی آن را ما دقیقاً حین لبخند زدن و غذا جویدن می‌بینیم. این ریشه باید آن را ساپورت کند. خب ما برای جایگزینی این ریشه‌ی از دست رفته، قطعه‌ای را تحت عنوان فیکسچر در داخل استخوان فک جایگذاری می‌کنیم. بسیار مهم است که این قطعه در کدام قسمت استخوان جایگذاری شود. اگر غلط جایگذاری شود یا به اشتباه در موقعیت‌های مختلف باشد؛ این با شکست مواجه خواهد شد و از بین خواهد رفت یا در طول زمان برای بیمار مشکل ایجاد می‌کند. درنتیجه با علم دیجیتال دقیقاً شما مثل خلبانی هستید که می‌خواهید یک هواپیما را تیک‌آف کنید و در مقصدی بنشینید.

مزایای ایمپلنتولوژی دیجیتال

با تکنیک نویگیشن یا دیجیتال شما این مسیر را به صورت کاملاً دقیق خواهید رفت. همین علم دیجیتال به کمک ایمپلنتولوژی و دندان‌پزشکی آمده است. با این علم شما دقیقاً می‌توانید نمای سه بعدی استخوان فک را قبل از اینکه جراحی انجام دهید؛ مشاهده و بررسی کنید؛ تمام موقعیت‌ها را که بررسی نمودید. ایمپلنت‌ها، تعداد آن‌ها، موقعیت‌هایشان و رابطه‌ی این ایمپلنت‌ها با یکدیگر و روکشی که در آینده برای بیمار می‌گذاریم را شما بررسی کنید، بسازید و بعد از آن به داخل دهان ببرید. خب اول زمان جراحی کمتر می‌شود، دوم دقت بیشتر می‌شود، سوم موربیدیتی یا آزار و آسیب به بیمار بسیار کمتر می‌شود.  پیش‌بینی ما درمانی با طول مدت بسیار کمتر نسبت به دیگر روش‌هاست؛ هرچند روش تردیشنال یا سنتی کانوِنشِنال که از قبل بوده است؛ هنوز کار می‌کند و بسیار هم مؤثر است.

مزایای ایمپلنتولوژی دیجیتال | دکتر احسان بیرنگ متخصص ایمپلنت

آیا با ایمپلنتولوژی دیجیتال می توان مدت زمان جراحی را کاهش داد؟

می‌توانیم، ببینید علم دیجیتال نیامده است که به ما ایمپلنت‌گذاری را یاد دهد؛ آمده است که به ما کمک کند تا دقتمان بالا رود. تسهیل کند، یعنی برای بیمار ما یک آپشن یا یک پوئن وجود دارد که مدت جراحی‌اش کمتر شود. این موضوع در بعضی از کیس‌هایی میسر است که شرایط استخوان فک و بافت نرم آن‌ها مهیا باشد.

ما حتی می‌توانیم کل دهان را در یک جلسه و یک روز ایمپلنت گذاری کنیم و در همان جلسه کل روکش‌های بیمار را به صورت موقت به او تحویل دهیم.

بیمار زمانی که به مطب یا مرکز ما مراجعه می‌کند بی‌دندان و زمانی که خارج می‌شود با دندان است. بیمار می‌تواند که به سلامت با توجه به جویدن، سلامت و زیبایی و خودش در لحظه و در یک روز برگردد.

سخن پایانی:

من فکر می‌کنم که با توجه به شرایط قبلی و در بهترین حالت ممکن یک یا دو عدد را در یک روز می‌شد انجام داد؟ درست است یا خیر؟ مثلاً یک یا دو ایمپلنت را می‌شد انجام داد. اینکه شما می‌گویید همه را می‌توان در یک روز گذاشت، بسیار کار بزرگی است. ببینید با روش عادی هم می‌توانیم ایمپلنت گذاری کل فک را انجام دهیم؛ منتهی بحث زمان و مدیریت بیمار است. علم دیجیتال (ایمپلنتولوژی دیجیتال)  یک مقدار از مسیر را برای ما تسهیل می‌کند. یک مقدار بسیار مهم نه یک مقدار خیلی کم؛ یعنی کیفیت کار ما را بالاتر می‌برد و در پی آن سهولت و دقت کار هم بالا می‌رود؛ این پله‌ی بسیار بسیار مهمی است که ما به سمت موفقیت برداشته‌ایم. مرکز دکتر احسان بیرنگ متخصص ایمپلنت در تهران  با به کار گیری جدید ترین متدهای روز دنیا در علم ایمپلنتولوژی و با دقت هر چه بالاتر، خدمات رسانی به شما همراهان عزیز را خواهد داشت.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات تازه
خدمات تخصصی