بیماری‌های لثه

بیماری های لثه
مقالات بلاگ

رعایت بهداشت دهان و دندان تنها مختص به دندان‌ها نیست، بلکه برای سلامت لثه‌ها نیز باید تلاش کرد. عدم رعایت موارد بهداشتی در خصوص لثه‌ها، می‌تواند باعث عفونت لثه و در نتیجه التهابات آن شود ( بیماری‌های لثه ).

بیماری‌های زیادی وجود دارد که مربوط به لثه است و داشتن اطلاعات کافی از انواع بیماری‌های لثه و راه‌های درمان آنها می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کند.

انواع بیماری‌های لثه

در ادامه انواع بیماری های لثه را برای شما نام می بریم:

• پریودنتال: بیماری پریودنتال یا التهابات لثه‌ای به دلیل عفونت لثه و استخوان اطراف دندان‌ها بوجود می‌آید.
  • سیاه شدن لثه: سیاه شدن لثه و یا تغییرات دیگر روی لثه، ممکن است به دلیل بهداشت دهان و دندان، سیگار کشیدن، مصرف برخی داروها و… باشد.
  • آبسه دندان: آبسه، غده‌ای عفونی و چرکی است که در اطراف ریشه‌ی دندان تشکیل می‌شود. معمولا آبسه بعد از پوسیده شدن دندان بوجود می‌آید.
  • بیماری لوکوپلاکیا: این بیماری باعث بوجود آمدن لکه‌های سفید روی لثه، پوشش دهان و زبان می‌شود. بعضی از فعالیت‌های تحریک‌کننده دهان مثل سیگار کشیدن باعث لوکوپلاکی می‌شوند.

عقب رفتگی لثه:

با بالا رفتن سن، ممکن است لثه‌ها به عقب رانده شوند و یا به تدریج از بین بروند که باعث قرار گرفتن ریشه دندان در معرض نور می‌شوند که شرایط برای پوسیدگی دندان فراهم خواهد شد.

ژنژیویت(عفونت و التهاب لثه):

التهاب لثه به علت تجمع پلاک میکروبی اطراف لثه و دندان بوجود می آید. چنین حالتی اغلب به علت عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان بوده و تجمع پلاک‌میکروبی، واکنش های التهابی را القا می نمایند. از علل دیگر آن می توان به درمان های غلط لمینیت و ونیر اشاره نمود که به علت دست اندازی به بافت اطراف نسوج نگه دارنده دندان،و نهایتا تجمع پلاک میکروبی التهاب و عفونت را به دنبال خواهند داشت.

عفونت پریودنتال(پریودنتیت):

بیماری مخرب پریودنتال در نسوج نگهدارنده دندان ایجاد شده و به دنبال آن تخریب استخوان نگه دارنده ریشه دندان به دلیل عفونت لثه و استخوان اطراف دندان‌ها بوجود می‌آید.

تغییر رنگ لثه

چنین حالتی ممکن است به دلیل بیماری ها و یا مسمومیت های سیستمیک با فلزات سنگین ، سیگار کشیدن، مصرف برخی داروها و… باشد.

تحلیل یا عقب رفتگی لثه:

با عقب نشینی لثه از موقعیت نرمال و متعاقبا عریان شدن سطح ریشه دندان را به دنبال خواهد داشت. با افزایش سن، ممکن است لثه‌ها به عقب رانده شوند که باعث عریان شدن ریشه دندان می‌شوند و شرایط برای پوسیدگی دندان فراهم خواهد شد. از مهمترین عوامل تحلیل لثه استفاده از مسواک زبر و روش های ناصحیح مسواک زدن می باشند. عواملی چون التهاب و عفونت لثه و درمان‌های غلط دندان از عوامل مهم دیگر می باشند.

بهترین پریودنتیست تهران | دکتر احسان بیرنگ متخصص ایمپلنت تهران
متخصص ایمپلنت و جراح لثه، متخصصی هست که در پیشگیری و درمان بیماری های پریودنتال و گذاشتن…